lördag 5 september 2009

Lyckan rinner till

2009-09-05

Jag gick iväg vid niotiden i morse med en euforisk känsla av lycka. Höstsolen lyste lite blekt och vilsamt, så där lagom starkt, utan att störa, om ni förstår.

En liten grupp väntar på mig i en stor gotiska katedral mitt i Stockholm. Vi sitter i en liten cirkel i koret och pratar om oss själva och om livet utifrån en tvåtusenårig text ur bibeln. Ja, berättelsen är kanske äldre ändå. Upplevelsen är enorm. Vi möts i samtal, erfarenhetsutbyte, frågor och trotsiga ifrågasättanden. Jag är medveten, stark och närvarande när jag går ut genom tempelporten en dryg timme senare.

Det var brandrök och elavbrott i tunnelbanan och stopp i storstadstrafiken på hemvägen. Jag hade handlat fisk för middagen med vänner och blev smått orolig för matkassen, där jag väntade på överfyllda busshållplatser i solgasset. Jag kom hem sent och hann precis bli klar med maten innan vännerna ringde på dörren.

Lyckan över meningsfulla uppgifter ger mycket kraft.

Ha det gott
Astrid

P.S. Fransmännen använder uttrycket "Bon dimanche", alltså "god söndag", vilket jag önskar er.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar