lördag 29 augusti 2009

I Can Make You Rich (2)

Redan lördag. Vart tar tiden vägen? Igår vet jag att jag jobbade hela dagen, och sedan avslutade med after work på Invito. Det roliga var att folk från mina ”två världar” var där: ett helt gäng lärare från Dragon, och så ett annat med Magmor och andra företagare. Träffade dessutom en ny bekantskap, som även hon håller på med mindfulness. Vi sögs in i en sånt där samspråk om livets väsentligheter där det kändes som om tiden stod stilla. Helt plötsligt hade alla andra gått hem...



Lovade dela med mig av en övning från Paul McKennas suveräna bok ”I Can Make You Rich”. Testa den, det är den värd. Eller snarare: det är DU värd.

1. Föreställ dig hur det skulle vara att vara ”rik” i ordets allra bästa bemärkelse, dvs att leva det liv du vill leva, utifrån dina möjligheter, inte dina begränsningar. Relationer, jobb, familj, hälsa, fritid, andlighet... Skriv sedan ner de 4 viktigaste sakerna du kan göra, vara eller ha ifall alla möjligheter vore dina. Skriv också ner några ord som klargör vad var och en av dessa fyra saker skulle ge dig och betyda på ett djupare plan. Varför vill du uppnå dem?

2. Hitta på ett kodord för var och en av dina 4 saker, som sammanfattar dem på ett bra sätt.

3. Föreställ dig med hel din själ hur det skulle vara att uppnå dina två första mål. Se, hör, känn hur det skulle vara, levande och starkt. Samtidigt som du gör det pressar du samman tummen och långfingret på höger hand.

4. Fråga dig själv vad det skulle innebära för dig att uppnått dessa två saker. Hitta på ett sammanfattande ord (eller en bild) som symboliserar dessa två mål tillsammans.

5. Gör samma sak med dina två andra mål. När du nu föreställer dig hur det skulle kännas att uppnå mål 3 och 4, pressar du samman tumme och långfinger på vänster hand. Hitta även på ett kodord eller en bild som sammanfattar mål 3 och 4.

6. Pressa nu samman fingrarna på både höger och vänster hand samtidigt, medan du låter känslan av rikedom och överflöd genomströmma dig. Föreställ dig hur ditt liv skulle vara om du vore fylld med denna känsla vad än du tog dig för!

7. Upprepa det här (dvs pressa ihop fingrarna och låt känslan av rikedom genomströmma dig), minst 5 gånger per dag i 3 veckors tid. Tänk ”Jag är redan rik, jag är rik NU”.

Efter några dagar med det här kände jag ett oerhört välbehag och en slags befrielse. Redan femte dagen unnade jag mig två par riktigt dyra och ursnygga jeans samt en pärlbeströdd top som jag väl egentligen inte hade råd med, för jag så gärna ville ha dem och jag kände mig ju så rik...

I boken finns också handfasta övningar på temat ”cutting down on emotional overspending” och ”expanding your financial awareness”. Dem ska jag jobba med nästa vecka.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar