torsdag 27 augusti 2009

I Can Make You Rich (1)

Igår handlade det mest om pengar. Ska arrangera en workshop i Stockholm i februari 2010 med Ann Ross, en av världens 29 EFT Masters, på temat relationer och vill göra det utan att vara totalt olaglig. Som tur var hamnade jag bredvid Magmakassören Dorotea K. på lunchmötet på Invito, och mellan tuggorna hann hon generöst inviga mig i momshanteringens fasor och mysterier. Min hjärna knörvlade ihop sig.

Senare på dagen var det informationsmöte om stödbidrag för företagare. Då knörvlade hela jag ihop mig.

Har för länge sedan insett att denna min inställning i ekonomifrågor inte främjar vare sig mitt företagande eller mitt välbefinnande.

Vad gäller pengar har jag har jag hela mitt liv agerat utifrån ett bristtänkande. När mamma för första gången skulle ge mig nappflaskan visste hon inte att man måste göra hål i gummitutan med en glödgad nål Jag var 4 veckor gammal och skrek och skrek och förstod inte varför världen höll på att gå under. Då lärde jag mig att mat (och i förlängningen även kärlek och pengar) är en bristvara...

I somras hittade jag Paul McKennas bok I Can Make You Rich och kände direkt att det var något för mig. Redan på sid 14 påstår han helt simpelt att ”Getting rich is an inside job”. Men även: ”Du är redan mycket rikare än du tror.”

Föreställ dig att du hade hur mycket pengar som helst. Skulle du då:
Byta ut dina vänner?
Byta jobb?
Skatta åt något annat än det du skrattar åt idag?
Flytta och/eller byta bostad?
Äta annorlunda?
Klä dig annorlunda?
Byta intressen?

De frågor du svarar nej på är de områden i livet du redan är rik. Där du svarar ja har du något att jobba på... och det är där övningarna i boken kommer in. De är verkligen bra. I morgon delar jag med mig av min favoritövning. Varje gång jag gör den känner jag mig extremt lycklig. Och ja, faktiskt rikare... Getting rich is an inside job.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar