måndag 24 augusti 2009

Ny säsong - ny bloggare


Iréne Ödmark-Hall heter jag. Stockholmare i förskingringen. Har bott 32 år häruppe, men fortfarande drar kroppen en djup suck av lättnad då jag kommer ner till Stockholm igen. Äntligen hemma! Naturen känns så rätt därnere... Märkligt nog känner jag precis samma sak då jag kommer tillbaka till Umeå efter mina utflykter söderut. Klar ren luft och andrum. Hemma igen! Trivs nästan alltid just där jag är. Säger som snigeln: ”My home is where I am”.

Jag jobbar halvtid som lärare i stresshantering på Dragonskolan, och den tid som blir över ägnar jag åt att bygga upp mitt företag. Det går också i snigelfart, men det passar mig. Även där handlar det om stresshantering och om att hitta hem till sig själv.

Iréne heter jag efter min mormor. Ett namn som betyder fred. Fred och vila. Hela mitt liv har jag letat efter att hitta den punkt där jag kan vila. Där jag inte längre behöver bevisa att jag existerar, där jag kan sluta fred med mig själv. Känns som om jag börjar närma mig den punkten nu.

Har hitta några fantastiska verktyg på vägen: Hjärtandning, EFT och mindfulness. Min passion just nu är att få dela med mig av de verktygen. (Förresten kära Magmor, hoppas vi ses på mindfulnesskursen som börjar måndag 21 september!)

Bjuder er på min favoritdikt, som handlar just om att hitta hem: ”Love after Love” av Derek Walcott. Ni får den på svenska, men den är ännu vackrare på engelska.

Hitta hem till dig själv

Det kommer en tid
när du med glädje
hälsar dig själv när du kommer
hem till dig själv, till din spegel
och ni både ler när vi välkomnar varandra

och säger: sätt dig här. Ät.
Än en gång ska du älska den främlig som var du.
Skänk bröd. Skänk vin. Skänk åter ditt hjärta
till dig själv, till den främling som har älskat dig

hela ditt liv, som du lämnade
för en annan, som känner ditt hjärta.
Ta ner kärleksbreven från bokhyllan,

fotografierna, de förtvivlade små lapparna,
Skala bort din bild från spegeln.
Sitt. Fröjdas åt ditt liv.



Nu ska jag hoppa i säng och fröjdas åt en god natts vila...

Vi hörs i morgon.

Iréne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar