måndag 11 maj 2009

En måndag i vårens månad 2009

En måndag i vårens månad 2009 2009-05-11

Hej på er!

Astrid Ståhlberg heter jag och är västerbottning i förskingringen - bor i Stockholm.

I södra Västerbotten där jag bodde mina 10 första levnadsår kunde man nå vårt hus på en sommarväg. Under vintern letade vi oss över isen, på en insjö, fram till landsvägen där buss och skolskjuts tog oss till skola och tätort.

Jag har fortsatt att spåra, bildligt talat. Sedan mer än 25 år tillbaka söker jag mig fram i egen verksamhet inom utBILDning och utveckling. En hel del uppdrag ligger utanför konventionerna.. Under den här veckan kommer ni att få en del glimtar från min brokiga vardag.

Just den här veckan avslutar jag i Skellefteå. En delkurs i utbildningen Punkt.nu. tar mig dit. Punkt.nu är ett samarbete med ett företag och en organisation i "staan". Fredag morgon har jag nöjet att ansvara för Magmas frukostmöte i Skellefteå. Kom så får vi hälsa på varann där!

Igår, söndag var jag med på Symbolföreningens månatliga drömträff i Medelhavsmuséets café: Bagdad Café. Samlingarna är så utvecklande. Varje gång sitter vi med uppspärrade ögon och klappande hjärtan och gör andras drömmar till våra. Vi möts intensivt, medan vi vänder och vrider på det vi ”ser och möter” i drömmen. Vi känner igen oss i varandra, i drömvärlden och speglar oss i samma inre djup. Magman!?

Stockholmsvåren är naturligtvis längre kommen än Skelleftevåren just nu, men er grönska kommer med väldig fart, när den väl kommer igång, påhejad av solljuset. Perioden från slutet av maj till mitten av juli är magisk. Den etsar sig fast som en återkommande längtan i varje barn som levt sina första somrar i norra Skandinavien. Vintermörkret ligger också som ett sugande tomrum inne i mig. Jag försöker tillbringa ett par riktiga dagar med kyla och vintermörker varje år.

Och nu får jag uppleva vårens ljus några dagar också i år hos er i Skellefteå.

Ha en god start på maj-veckan!

Vi hörs igen

Astrid Ståhlberg


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar