fredag 8 maj 2009

Vad gör en forskare om dagarna?

Vad gör en forskare om dagarna? Det kan man verkligen fråga sig.

Idag: Frukostgröt med blåbär och sedan sätter jag mig framför datorn och skriver ut ett ex av artikeln jag håller på att redigera, så att jag kan läsa den och komma på vad som behöver fixas innan jag kan skicka iväg den till redaktörerna för tidskriften jag (förhoppningsvis) ska bli publicerad i. Det är mycket med språket: välja rätt ord, skriva så alla förstår, tydligt redogöra för syfte och forskningsfrågor, presentera slutsatserna på ett logiskt sätt.

Under eftermiddagen varvar jag redigeringen av texten med registrering av nya medlemmar till ett forskarnätverk där jag är webbansvarig. Det droppar ständigt in nya medlemmar via e-post, så ryktet om nätverkets existens tycks spridas flitigt.

Samtidigt försöker jag klura ut om det är rimligt att klämma in ytterligare en jobbresa i juni, denna gång till Skåne där Måltidsakademin håller till. De arrangerar en dag om jämställdhetsarbete i innovationssystem, som har anknytning mitt forskningsområde. Kommer fram till att det nog blir alltför tajt eftersom jag ska ut och resa både veckan före och efter, och att jag måste få tid till att skriva på min avhandling innan semestern i juli. Men det skulle ha varit väldigt kul att vara där!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar