måndag 16 februari 2009

Det är över nu och Här kommer alla känslorna på en och samma gång

Man får tycka vad man vill om Per Gessle och hans musik men just nu säger två av hans låttitlar allt vad jag känner.

Det är över nu… Öviksmaran, helgen och min bloggvecka. Att återge Öviksmaran är svårt, men jag tänkte göra en kort sammanfattning av hur schemat har sett ut så får ni en bild av hur en dansmara kan vara.

Fredag
13.00 Start mot Övik, bilens bagage är välfyllt med madrasser, liggunderlag och väskor. Chauffören ser inte ut genom bakfönstret eftersom det täcks av kuddar och sovsäckar som inte rymdes någon annanstans. I bilen finns fyra förväntansfulla dansare.
14.30 Plockas den femte dansaren upp i Umeå.
15.30 Anländer till Övik och hittar församlingshemmet där vi ska bo. Vi packar ur bilen och har turen att rummet vi hade tänkte sova i är ledigt så vi “paxar” det.
16.00 Åker till Matkompaniet lite söder om Övik och äter en jättegod middag. Vi passar på att handla på Konsum som ligger mitt emot. Vi köper gemensamma frukostvaror och sedan fyller var och en sin korg med lite dansproviant typ frukt, nötter och chokladkex.
18.00 Vi kommer tillbaka till församlingshemmet och inser att klockan snart är sju och att vi vill vara på plats från början. Det innebär att det ska bytas kläder, fixas hår (i någon danssäker frisyr), läggas lite smink och lackas naglar. Jag har en fixidé om att alltid ha matchande nagellack till kläderna. Och förutom det ska man hinna göra smörgåsar att ta med.
18.50 Vi är klarar och sätter oss i bilen och kör upp till Folkparken, nu är det verligen nära!
19.00 Dansen börjar. Dans konstant i tre timmar då jag inte står många låtar. Det blir både roliga buggar och massa mysiga foxar.
21.30 Fruktstund och vattenpaus, vilar några låtar och minglar lite.
21.45 Ut på dansgolvet igen och har bestämt med de andra att vi träffas och fikar kl 23
23.00 Fikapaus. Tyvärr tyckte många andra att det var en bra tid att ha fika så det var svårt att hitta sittplatser. Det slutade med att vi satte oss i trappan och åt våra smörgåsarna.
23.40 Med lite mat i magen och återhämtning samt kvällens linnebyte bär det ut på dansgolvet igen.
00.30 Här tar energin slut för mig ett tag och jag kommer i en liten svacka. Dels är jag trött fysiskt av dansen och kroppen vill ha paus, dels så känns det mitt i allt jobbigt att försöka hitta folk på dansgolven och jag är flera gånger för sen för att få tag i den jag vill dansa med. Då blir jag alltid lite hängig och sedan saknar jag min bästa väns närvaro. Vi brukar alltid tipsa varandra om bra danskillar och nu måste jag göra allt arbete själv. Jag ska både hinna dansa och hålla utkik efter nya potentiella dansfavoriter.
01.30 Efter att ha haft en timme då det varit segt inser jag att kvällen snart börjar ta slut (endast en och en halv timme kvar) och bestämmer mig för att sluta deppa och dansa istället. Sagt och gjort några riktigt roliga bugg och bra foxar ger mig energin åter.
02.30 Dansen börjar närma sig slutet och de tre banden Zlips, Blender och Expanders delar på tiden och ca tio i tre är det dags för de sista lugna låtarna. Det är det officiella slutet på kvällen sedan kör de alltid några snabba låtar efteråt på publikens begäran.
03.20 Dansen är slut. Och nu ska man hitta sin väska som ligger begravd i hög med andra väskor, man byter skor och så ges det massa “hej då” kramar till alla vänner man råkar få syn på.
04.00 Vi går ut till bilen. Jag vet inte vad det är men vi Skelleftebor verkar ha en tendens att alltid vara sist kvar på danserna.
04.10 Tillbaka på församlingshemmet blir en snabbdusch, lite mat och stretchning av ömmande muskler. Förstås utvärderas kvällens dans och alla verkar nöjda med sin kväll.
05.00 Vi släcker ljuset i vårt rum och det tar inte många minuter innan vi sover.

Lördag
9.30 Vaknar jag första gången och klockan hinner bli tio innan vi stiger upp och äter frukost.
11.00 Promenad till Öviksbadet. Det är många dansare som tillbringar lördagen där, det är lite av en tradition att göra det.
16.00 Klara på badet efter att testat på det mesta som finns där. Först blev det en del tid i bassängerna och rutschbanan med plastringarna. Sedan blev det mycket tid i bubbelpool inklusive två dopp i den lilla kalla bassängen. Lite lunch och så en bastusittning som avslutning innan det var dags för middag.
16.10 Middag på en restaurang med massa annat dansfolk.
17.20 Mätta och belåtna och väldigt trötta går vi till församlingshemmet för att göra oss klarar och hinna vila en stund innan kvällens dans. Vi pratar om att vi kanske inte behöver vara där kl.19 idag också men ändrar oss ungefär samtidigt som vi säger det. Jag hinner iaf med en 15-minuters vila innan det är dags för klädbyte etc.
19.10 Vi hann inte riktigt och missar de allra första låtarna.
22.00 Jag inser att jag inte stått någon dans och kvällen är nästan roligare än fredag även om musiken var bättre på fredag.
23.00 Fikapaus, denna gång får vi faktiskt platser vid ett av borden uppe och behöver inte sitta i trappan. De flesta känner sig slitna utom jag som känner mig piggare än jag gjorde på fredag.
23.30 Shake (kvällens bästa band) börjar spela och det betyder att det bär ut på dansgolvet igen och jag hinner inte med linnebyte i fikapausen utan tar det efter att de har spelat.
02.50 Timmarna går och mitt i allt är det dags för kvällens sista danser. Jag har fortsatt i nästan lika högt tempo som innan pausen. Men den sista timmen vilade jag ett par av de snabba låtarna och höll mig till att dansa foxlåtarna.
03.40 På lördag kör de alltid några fler extra låtar än på fredag. Jag dansar bara de tre första extralåtarna men då blev det de tre snabbaste snurrfoxarna jag någonsin dansat och med tanke på alla kvällens fantastiska danser kände jag mig rätt nöjd efter det. Så medan de som ännu har energi kvar dansar de sista låtarna byter jag till mysbyxor och sitter mig och varva ner.
4.10 Vi går ut genom dörren och Öviksmaran är över. Som vanligt är vi några av de sista att lämna stället.
4.20 Samma procedur som på fredag: dusch, lite mat, utvärdering av kvällen med de andra och lite stretchning.
05.00 Vi släcker lampan och somnar. Några av de mer pigga och yngre sitter uppe till 6.30.

Söndag
10.30 Väckning och frukost
11.45 Vi har packat ihop och städat undan och startar hemåt.
13.00 Vi är framme i Umeå och eftersom några inte hann med någon frukost så blir det en lunchpaus.
15.30 Jag är hemma och är faktiskt så pass energisk att jag packar upp genast innan jag fixar middag.
16.00 Jag ringer Malin och rapporterar helgens dans.
17.45 Vi slutar prata och jag inser att jag hinner sova 45 min innan jag ska iväg till en av danskompisarna och se film. Vi kände alla att det skulle bli alldeles för jobbigt att sitta ensamma i våra lägenheter efter helgen så vi kom överens om att träffas och se en film. När man umgåtts så intensivt och varit med vänner hela helgen är det alltid jobbigt att mitt i allt vara ensam och den känslan ville vi skjuta upp lite.
23.45 Jag kommer hem och inser att nu är både Öviksmaran, helgen och min bloggvecka slut.

Sätter mig och skriver detta och vet att imorgon “...kommer alla känslorna på en och samma gång”. De känslorna är all glädje och alla underbara känslor jag inte har namn på som kommer från helgen och allt det roliga som hänt. Det är även saknad och sorg över att nu är den helg jag sett framemot över. Det blir liksom en tomhetskänsla inombords och också en tomhet från att ha umgåtts med sina vänner så intensivt till att vara ensam hemma igen. Sedan vet jag också att dansabstinensen kommer att komma smygande någongång på måndagseftermiddag.

Jag kommer också att sakna bloggandet för detta har varit riktigt roligt. Betydligt roligare än jag hade förväntat mig.

Tack för mig för denna gång!

1 kommentar: