måndag 23 februari 2009

Ett nytt perspektiv på tillvaron

Hej på er !

Jag heter Mirjam och är med i Magma Skellefteå. Vi kom igång strax innan årskiftet som ni vet, men jag tycker att man redan kan känna kraften av nätverkandet. Det har börjat hända saker och ting och mera blir det. Allt är inte tack vare Magma men vi är med. Det är härligt att få vara med när det sätter igång.

Annars så har jag som sagt ett lite annorlunda perspektiv på tillvaron just nu. Trillade nämligen av en häst i onsdags och nu är jag rejält ofärdig. Jag kan gå, stå, sitta och ligga, men ack alla övergångar från ett läge till ett annat för att inte tala om alla rörelser sidledes som är både smärtsamma och besvärliga. Jag är plötsligt helt beroende av andra och har ont. Det är otroligt vad snabbt man blir fokuserad på enbart sig själv och sitt mående. Allt kretsar kring stackars lilla mig. Om den hjälpande utsträkta handen inte känns uppmärksam nog blir man jätteynklig. Varje gång man lyckas lura smärtan, när man tar sig upp ur sängen på egen hand, blir en triumf och ett tecken på tillfriskning. Nu måste jag ha tålamod och be om hjälp. Så lätt att skriva ner, men så svårt att praktisera. Jag måste planera min dag efter det hur jag kan få assistans. Jag har totalt tappat kontrollen över min vardag helt enkelt och hamnat i ett nytt läge som jag inte känner igen. Här finns många tillfällen till eftertanke och reflektion känner jag. Måste ta dem nu när de serveras åt mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar