söndag 8 februari 2009

Helg och vardag

Många undrar om det blir någon helgkänsla för den som är arbetslös. Blir det någon skillnad mellan helg och vardag?

När man är arbetslös behöver man sällan stressa. Om det någon gång kör ihop sig, så händer det på helgen. För det är ju då hela familjen är hemma. Det är då jag har chans att träffa släkt och vänner - när de flesta är lediga.

Så här har dagen sett ut:
08,00 Väckarklockan gick igång. Jag stapplade till badrummet och tog god tid på mig.
09,00 Barnen vaknade och vi åt frukost.
10,00 Dottern skulle till dansskolan. När vi höll på att klä på oss i hallen hörde jag hur plogbilen mullrade förbi, vilket resulterade i stor plogvall som jag skottade upp ett slarvigt hål i. Jag var ingen förebild när det gäller var jag lade snön. Jag litade dock på att min man skulle ordna till slarvet innan jag kom hem igen.
10,30 Dansskolan började och jag satte mig på kaféet med papper och penna för att skissa på en idé jag fått.
11,15 Dansskolan slutade. Hemåt genom snöyran för att lämna av dottern. Jadå! Det var skottat. Jag blev serverad två varmkorvar i hallen av min man, för att jag hade så bråttom till ett styrelsemöte i hamnföreningen.
12,00 Styrelsemötet började med en titt på hur arbetet med grävningen fortskrider. Det var planerat en vandring runt viken, men snötäcket och kylan gjorde att vi höll oss i bara ena änden av viken.
12,30 Styrelsemötet fortsatte hemma i köket hos en av markägarna.
15,00 Mötet avslutades.
15,30 Hemma igen. Hann med ett efterlängtat toalettbesök.
16,00 Hela familjen for iväg till badhuset. Det var simskoleavslutning för yngsta sonen. Han visade stolt att han gjort sig förtjänt av Sköldpaddan, som simmärket heter. Det var varmt och skönt inne vid barnbassängen efter all kyla ute. Jag hade gärna suttit kvar ett tag till.
17,20 Vi stannade till på affären på vägen hem för att handla något ätbart till middagen. Dålig planering!
17,40 Hemma igen. In med varorna och upp med blöta badkläder på tork. Matlagning och allmänt stök i köket. Alltid finns det nåt att göra. Mitt i allt kom min make in efter ännu ett pass med snöskottning. Han sa att han ville ha en traktor. Jag påminde honom om att det inte snöar varje dag, så traktor kanske är lite överkurs när man bor i villa med endast garageuppfart att ta hand om.
18,40 Middag.
19,30 Mera kökstök och sedan in i duschen.

Nu sitter jag här nyduschad och fräsch. Redo för en ny vecka. Men den här veckan blir inte riktigt lik de tidigare. Jag har fått en praktikplats, med hopp om en anställning så småningom. En ny sorts vardag väntar mig och jag ser fram emot den med stor förväntan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar