måndag 2 februari 2009

En ny vecka

Jag är en nybörjarbloggare. Det här har jag sett fram emot, samtidigt som jag undrat vad jag egentligen ska skriva om. Jag kan ju börja med en presentation.

Jag bor med man och barn i villa på Böleäng. När vi har alla barnen hemma, räknar vi ihop dem till fyra. När de äldsta är hos sina respektive andra föräldrar är barnen mer lätträknade. Två. Då behöver inte diskmaskinen köras efter varje måltid.

För tillfället är jag arbetslös. Eller kanske jag ska kalla mig för arbetssökande istället. Det låter mer aktivt, positivt och visar att man har ett mål. Men ordet arbetslös har också sina fördelar. Det poängterar att man saknar något viktigt; arbete (läs lönearbete) och antyder att man hänger lite löst, på sidan om i samhället. Om man avstavar ordet lite slarvigt (arbet-slös) så ser man också vilket slöseri med resurser det är.

Ord är viktiga och spännande. För tillfället skriver jag mest jobbansökningsbrev. Då ska texten vara både korrekt och intresseväckande, samtidigt som den ska vara kort. Men det viktigaste är inledningen. Här gäller det att fånga läsaren och hålla den kvar. De viktigaste argumenten för att just jag är bäst för jobbet ska så högt upp på sidan som möjligt.

Har ni hört skrönan om chefen som skulle rekrytera en ny medarbetare? Det kom massor av ansökningar som snart täckte hans skrivbord. Han föste ner hälften på golvet och tänkte. "Otur för de som hamnade på golvet. De hinner jag inte läsa . Och jag vill då inte att min nya medarbetare ska vara en med otur. "

2 kommentarer:

  1. Finurligt tänk om ordet arbetslös! Håller med om att det absolut är ett slöseri med samhällets resurser att alla som vill inte får jobba.

    Har du något tips på hur en intresseväckande inledning på ett ansökningsbrev kan se ut? Jag har så dålig fantasi när jag skriver sådana att jag typ börjar med mitt namn....

    SvaraRadera
  2. Tips på intresseväckande inledningar… Jag har tittat på vad jag själv har skrivit. Det kanske inte blir så lyckat alla gånger.
    Jag tror att man måste tänka sig in i vad arbetsgivaren är ute efter och lyfta fram det man själv kan erbjuda på området. Det första arbetsgivaren vill veta är varför man vill ha jobbet. Själv försöker jag att med korta och tydliga meningar leda läsaren rakt in i min ansökan. Inga artighetsfraser, överdrivna fraser eller fraser överhuvudtaget. Här kommer några exempel som jag maskerat lite.
    1. Jag känner mig säker som xxx. Dessutom tycker jag att det är roligt.
    2. Det som lockar mig mest med det här jobbet är att tyngdpunkten ligger i xxx och xxx.
    3. Jag tänker mig en framtid som xxx.
    4. När jag slutade på xxx bestämde jag mig för att jag ville byta bransch och göra något nytt. Målet var xxx.

    Lena SP

    SvaraRadera