tisdag 3 februari 2009

Teknikprylar

Hur har ni det med alla tekniska prylar och hjälpmedel? Förutom de mest nödvändiga, som kyl/frys, tvättmaskin och spis/ugn, så kan jag ofta känna att det mesta är ganska onödigt. Men i takt med att fler och fler tekniska prylar på något vis hamnat här hemma, så har jag blivit tillvand. Två av dessa teknikens under kan jag numera inte vara utan, måste jag erkänna. Och jag måste också erkänna att jag var mycket tveksam till båda inköpen, som jag förövrigt är inför de flesta inköp på det här området.

Den onödiga pryl jag älskar mest är min I-pod. Här har jag min favoritmusik från alla tider. Från nostalgi till det allra senaste. Dessutom kan jag ladda ner mina favoritprogram från radio, som jag annars aldrig skulle kunnat lyssna ostört till. Att dammtorka blir en ren fröjd när jag lyssnar till På minuten samtidigt. En långpromenad går i bästa tempo om jag har punkmusik från 70-talet eller synthmusik från 80-talet i öronen under tiden.

Nästa apparat som funnit sin väg in i mitt hjärta är den inspelningsbara DVD:n. Nu kan jag se mina program när det passar mig och jag kan hoppa över reklamen. Om någon ringer mig mitt under mitt favoritprogram, kan jag pausa och ägna min fulla uppmärksamhet åt samtalet.

De teknikinköp som jag anser vara på allvar onödiga är dock betydligt fler än två. Ändå letar de sig in i vårt hem på något sätt. Det senaste var en fjärrkontroll som kan slå av och på strömmen i valda eluttag. Skulle vara så praktiskt när man skulle slå på motorvärmaren i tid på morgonen. Det enda problemet var att man inte kunde vara säker på att det fungerade alla gånger, så det blev ändå så att jag fick gå ut i kylan och kolla.

1 kommentar:

  1. Du är långtifrån unik. I mitt eget hem sökte sig en mycket märklig sak. Innan jag öppnade paketet med mojängen visste jag inte att det fanns något dylikt. Inte heller att någon gjort sig ansträngningen att uppfinna, rita, tillverka och sälja en sådan. Nå, vad var det? Jo, en liten nagellackstork för hemmabruk! Den var utformad som en mini-elgrill men med en ström av varmluft istället för grillglöd. Genom att stoppa in handen under munstycket och trycka ned en platta satte den igång. Tjohej, hade man snabbt fem torra naglar! Som extra finess fanns det små fack ovan den lilla torkenheten att placera nagellack, filar och allehanda tillbehör. Vore jag sex and the city-typen kanske det skulle kunnat bli en lång relation mellan mig och mojängen men det blev det inte.

    SvaraRadera