lördag 3 januari 2009

Shaktimattan- en väg mot välbefinnande

Idag vill jag slå ett slag för shaktimattan även kallad "spikmatta" och uppmärksamma den för alla er som inte upptäckt den ännu, Ni måste prova!

Jag har en matta hemma som jag använder regelbundet. Jag använder spikmattan för att få mer blodcirkulation i rygg, axlar och nacke, som i sin tur motverkar muskelspänningar och värk. Som en bieffekt blir jag helt avslappnad när jag ligger på mattan och det känns nästan som när man varit på massage. Jag vet inte om den fungerar för alla men den är väl värd att prova och den sägs ha ett antal fler positiva effekter( läs nedan och på www. shaktimattan.se)

Spikmattan är ett mycket gammalt verktyg som har sina rötter i den indiska mysticismen. Den frisätter stora mängder endorfiner, må-bra och lycko- hormoner som ger kroppen återhämtning och vila. Ditt välbefinnande kommer att öka vid regelbunden användning, både fysiskt och mentalt. Spikmattan ökar blodcirkulationen och syreupptagningen. Används vid: stress, sömnbesvär, spänningar, ryggskott, ischias, migrän, depression, låg energi, träningsvärk mm.

Är det någon fler än jag som har en spikmatta och vad tycker ni?

2 kommentarer:

  1. Jag och min lillasyster fick varsin spikmatta av vår mamma i julklapp! Vi har båda kroniskt ont i ryggen, så det var verkligen en välkommen present.

    Har hunnit använda den några gånger, men jag är fortfarande lite rädd för spikarna. Tycker att huden ser otäckt röd ut efteråt. Fast det försvinner ju snabbt. Var det så för dig också i början, Sofia?

    SvaraRadera
  2. Vad kul att ni fick en spikmatta! Ja, min hud blir också röd men det är ju också för att man får igång blodcirkulationen. Jag upplevde även att det gjorde lite "obehagligt" ont i början innan man lär sig att slappna av. Men lite ont ska det ju göra:-)Det är ju skönt efteråt. Har du provat att lägga ett tunt tyg emellan då känns det mindre, tills man vant sig.

    SvaraRadera