fredag 9 januari 2009

Webhotell - bewere

Hur lång uppsägningstid har du på ditt webhotell?

Det är mycket som man måste ha i tanken och som lätt försvinner så det gäller att ha en års almanacka att skriva ned allt i. T ex när det är dags att säga upp sitt webhotell om man nu behöver det.
Webhotell är ett gissel - jag ska berätta vilken nit jag höll på att gå på här. TACK och lov hade jag på något sätt fått "onda ögat" till alla dessa webhotell som för 10 år sedan härjade rätt friskt för att ragga kunder. Jag skulle tro att någon annan hade upplyst mig och hur det kan gå men glömt helt glömt bort det. Det finns säkert kvar dessa "ej seriösa".

1. Ett webhotell ringde och erbjöd mig en gratis hemsida, gratis registrering av domännamn etc om jag lovade att stanna kvar i 3 månader. Det skulle kosta mig allt som allt - jag tror det var kring 1 000 kr. Hemsidan skulle vara klar och jag skulle ha godkänt den innan dessa tre månader påbörjades.

2. Frågade hur mycket det skulle kosta resten av året och fick till svar att de skulle ringa upp mig efter tre månader, kolla av allt och ge mig ett nytt erbjudande.

3. Godkände hemsidan - fick ett erbjudande som var klart godkänt för året ut.

4. "Någon" upplyste mig om att verkligen kolla kontraktet noga för att se efter om;? Vem äger min hemsida - jag eller webhotellet?? Vem äger mitt domännamn - jag eller webhotellet? Vad kostar nästa år?? Hur lång uppsägning har jag - 6 månader eller 3 månader? Hur ska uppsägningen äga rum; telefonsamtal, mail, brev eller rekommenderat brev.

De var här jag började få "onda ögat" när jag började att kolla upp.
1. Efterföljande år kostade kring 5 000 kr/år
2. Webhotellet ägde min sida
3. Mitt domännamn stod i webhotellets ägor
4. Hemsidan var så konstigt gjord att jag själv kunde inte ändra nått på den.
5. Jag hade 6 månaders uppsägning
6. Uppsägningen ska ske som rekommenderat brev.

Så här agerade jag SNABBT.
Först och främst sparade jag ned hemsidan som jag skulle ha fått gratis. Jag ringde Webhotellet, sa att jag sett att mitt domännamn var registrerat på dem och att jag vill ha det på mig.
Det pratades bort så jag; sa att jag såg att en konkurrent hade ett liknande namn så jag MÅSTE ÄGA det själv. Hänvisade också till att de sagt att jag skulle få domännamnet gratis och att jag uppfattat det som att då måsta JAG äga det - inte dom.

*Mycket prat..prat..prat....erbjudande om en .se adress också...prat..prat..försök till annat, mycket smicker och prat..prat*

Efter några samtal så gav de med sig och skrev över domännamnet på mig. Jag var väldigt noga med att inte vara hotfull eller elak utan mer väldigt orolig och bekymmrad. Då skickade jag ett rekommenderat brev och sa upp min hemsida. Innan kontraktet gick ut så hade jag blivit kontaktad av ett annat webhotell som ville ha min sida hos sig.

Nu tog jag reda på ALLT och jag berättade också min historia. De suckade mest och sa att de visste om det och att de som inte kollar uppsägningstiden blir fast rätt länge innan de kommer sig ur - samt kostsamt.

Det finns några "svartlistade" webhotellföretag där ute.Smart att sätta ut i sin årskalender när wehotellet ska sägas upp varje år om man vill det.

En lång historia som jag försöker berätta KORT här. Beware - det finns många som vill sko sig på oss?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar