tisdag 24 mars 2009

En annorlunda middagsinbjudan

En märklig men spännande middagsinbjudan landade i min mejlbox förra veckan.

Det var från Elin Frost, en tjej som studerar till Kaospilot på Malmö Högskola. Som en del av sitt examensprojekt vill hon undersöka uppfattningar och tankar kring teater och kultur.

"En del i detta projekt har blivit en "Middagsturné" där jag samlar inspirerande personer kring dukade bord på lite olika platser i Sverige. Syftet med min turné är att skapa flera kreativa fält över en rad goda middagar med gäster som kanske inte möts så ofta (men som jag gissar har ett utbyte av varandra). Varje middag blir unik utifrån det Nu som uppstår. Förhoppningen är att vi tillsammans skall öppna upp för nya tankegångar kring scenkonst, det offentliga rummet och kanske rent av snudda vid den stora Meningen. Varje middag börjar där den föregående slutade genom en fråga som formulerats av tidigare gäster."

"På onsdag hålls alltså Umeåmiddagen och då skulle jag vilja bjuda in just dig. Jag tror nämligen att du har infallsvinklar som skulle berika och öppna upp för många tankar. Samtidigt kan jag tänka mig att du säkert är nyfiken på den här typen av oväntade möten efter att googlat ditt namn... Jag har bjudit in gäster med allt från bakgrund i molekylärbiologisk forskning till renodlade skådespelare. Förhoppningen är att vi ändå inte blir mer än fem sex stycken som på ett väldigt avspänt sätt får chans att mötas och samtala med varandra. Jag hoppas och tror att detta kan bli ett sådant där samtal som plötsligt föder något nytt.

Jag står för mat och vin. Du står för nyfikenhet och tankar. Du kommer när middagen är serverad som är 19.00 men stannar bara så länge du har lust.Låter detta intressant? Jag hoppas det, för jag skulle verkligen vilja träffa dig och höra mer om din syn på kultur, teater och vår samtid."

Vem kan tacka nej till en sådan förfrågan?

Och även om det väcker lite nervositet ("finkultur" är inte alls är mitt expertisområde), så hoppas jag att nyfikenhet och passion räcker en bra bit in i samtalen!

Mer om projektet går att läsa på Kaospilot Frosts blogg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar