onsdag 25 mars 2009

Många järn i elden just nu

Jag har just nu ett tillfälligt uppdrag, som koordinator inför Umeås kulturhuvudstadsansökan. Få har väl undgått att märka att Umeå vill bli Europeisk kulturhuvudstad 2014, och i den fördjupade ansökan ska det skrivas fram en rad konkreta projektförslag.

Vi är åtta koordinatorer som jobbar intensivt i tre månader med att nätverka, lyssna in, diskutera och skriva fram ett antal projektidéer. "Mitt" område kallas Stories of the North - Ears for Europe och handlar om berättande i alla former. (Muntligt, litterärt, digitalt, sceniskt, bildligt) Kan inte avslöja för mycket av de idéer som finns, eftersom det trots allt är en tävling... Men min deadline är den 24 april, nu är det bara en månad kvar innan allt ska vara klart. Gulp!

Men det är kul att få spåna och göra storslagna planer. Om allt går i lås så blir det fantastiskt roliga och intressanta projekt! Ett av projektförslagen är dessutom mitt eget, så det blir extra spännande och se vad som kan bli av detta.

På mitt andra jobb (på Minabibliotek.se) håller vi bland annat på med rekrytering. En tjänst som webbredaktör för barnsidorna ska tillsättas, och hela 93 personer sökte! Kanske är det finanskrisen som märks, jag vet inte. Men det är så svårt och stressande att välja ut. Många som verkar duktiga och bra, och alltid kommer man att göra någon besviken.

Nästa helg ska jag (i mitt företag) åka ner till Karlstad och hålla skrivarkurs för ett gäng framgångsrika kvinnor, men det berättar jag mer om en annan dag.

Snart är det dags för Magmalunch. Jag ska hålla ett kort föredrag om informationskunskap och sociala medier. Det ska bli roligt, men har haft så mycket att göra att jag inte hunnit förbereda mig. Det får gå ändå! ;o) Det är ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat, så jag kan säkert bubbla på i 15 minuter. Men lite stödanteckningar borde jag göra, och det nu på en gång.

Och ikväll ska jag på den spännande "kaospilotmiddagen" på Norrlandsoperan. Rapport kommer i morrn!

Om jag bara hade lite mindre sömnbrist skulle det va enklare. Natten var tung (femåring som vaknade flera gånger och make som snarkade) och det ser ju inte så bra ut om jag håller på att somna vid middagen... För att inte tala om hur jag ska ta mig upp i morrn, det kan bli en sen kväll. Men men, det är ju småbarnsförälderns ständiga dilemma.

Vi ses om en stund!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar