fredag 6 mars 2009

Fredagstänk




Egentligen tänker jag just nu på hur nöjd jag är att "dethärmedattläggainbilderfunkar". Jag blir lika förvånad varje gång. I morse undrade jag varför vi kvinnor skall betala lika mycket skatt som männen? Vi får ju sämre hjärt-vård bland annat. Vi kan ju säga "Solly av mig får du 30% mindre skatt". SOLLY - för jag får inte valuta i lika omfattning som mina medmänniskor av manligt kön.
SOLLY - jag kommer inte att få nyttja ishallen i den omfattning som mina kill kompisar som spelar ishockey.Kanske 19åringen säger som vill bli konståkare.Av mig får du 60% mindre i skatt.
SOLLY - Varför betalar vi lika mycket? Varför "subventionerar" vi den andra hälften?
Just nu är jag så där krass så det är farligt för mig själv.

Skriver av mig om Peter (på bilden istället):Ett barn som föddes som nummer tre och förmedlade sin ankomst genom att pressa sina karakteristiska axlar hela vägen ut till livet. Jag kände hans axlar från smärtsamma sammandragningar till befriande krystvärkar. Hans skuldror på sin väg ut till livet. En förlossning med Peter, ut ur mitt liv till ett liv.
Hur sommarstugegolvet blev slipat är en historia av en svunnen tid där ord och tillit styrde våra handlingar.

Allt hände för hundra år sedan då jag satt i Gargäs med mina fyra barn. Maken jobbade i stan och bilen fanns där. Efter två veckor med mer eller mindre regn hade jag bestämt mig. Vi skulle slipa detta golv som ursprungligen legat i Folkets Hus i byn. Ett golv från ett rivet hus med mycket dans i fibrerna.
Gargnäs är en by med 300 personer i Västerbottens inland. Med en lanthandel som har allt. Vi gick dit och frågade om en golvslip.

”Nej, ingen golvslip har vi, men hör ve Malå Färg och Tapet.”
Malå ligger fyra mil söderut. I mitt huvud tog en plan form och så här gick det till:
”Malå Färg och tapet.”
”Hej jag heter Anna From-Lindqvist och bor i en stuga i Gargnäs. Jag undrar om ni hyr ut golvslipar?”
”Ja he gör ve, men då se ve helst att ni köp lacke från oss.”
”Det har jag tänkt. Vad kostar den att hyra?”
”He bero på när vill du lån han.”
”Jag tänkte mig i veckan?”
”Då säg ve 140 kr för två daga.”
”Men det är ett stort problem, jag har ingen bil …”
”Hurdu vi skick han ve sexbussn te Gargnäs. Vad ska du ha för slippapper?”

Tillit så det värmer ett hjärta hela helgen.

Golvet blev naturligtvis slipat med snygga små gropar här och där.....:)

1 kommentar:

  1. Ja håller med dig. Vi kan ju sluta subventionera halva befolkningen. Lönesänkning som är dagens melodi, kan lösgöra otroliga resurser tydligen.
    Finlands president Tarja Halonen har konstaterat att kvinnors Euro är värd 60 cent. Fast vi kan ju börja med "istiden", 50/50 ?

    SvaraRadera