tisdag 3 mars 2009

En kvinna som tänker på gröna gräs.

En kvinna som tänker på gröna gräs.

Doften av nyklippt gräs. En halvkall kväll på fotbollsplanen. Svett och snack i omklädningsrummet.
Vänner och öppen hjärtligt snack.

Det fick jag mig en dos av på lunchen idag.
Nyklippt sallad och en bästa vän - Elisabeth som jag delar allt med. Hur härligt o helande som helst. Och vad det betyder mycket. Hon är ju oxå en person som orkar höra. Orkar säga vad hon tycker. Hon finns där helt enkelt. Sedan kan vi skratta om det mest och det gör ju saken inte sämre.

Om styrelsemötet kan jag berätta senare. Vill bara dela med mig av Linus Nilssons dikt (en kompis till min son).

Det var inte därför som jag kom (Jag upprepar)

Det var inte Gud eller gratis plastmuggar
minttandpetare, hotellfrukost med tilltugg
eller
att bli ett fotografi på en vägg
hos mostrar som gillar att
småprata.

Det var inte att småprata, att viska,
gömma rodnaden ute i kallförråden
för senare bruk, en rödare dag
än det tomma tickandet
som du gn-gn-gn-gnuggar ditt svenska allvar mot
just nu.

Det var inte att vänta,
att stå i kö
till en helg eller till en buss till en stad
till ännu en buss till ett radhus sovrum golvvärme
nej,
det var inte golvvärme och
det var inte fjärrvärme eller vattenburen elvärme
heller.

Det var inte ens någonting
liknande.

det var inte ens någonting som att fickparkera
hålla tider
kliva av vid rätt hållplats
är det rätt hållplats?

Det var inte det och det var inte gud
eller gratis plastmuggar
minttandpetare eller sunt förnuft som att le åt öster
och gå åt norr och akta dig för ålderdom & strecken på gatan
där du bor
sakta räknandes pengar mellan pulsslagen
för att hålla miraklet
i styr

Det var inte, jag upprepar;

Det var inte

Det var inte därför som jag kom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar