måndag 15 december 2008

Desperate housewife...jag?

Har ni bjudit hem folk på glögg i helgen? Jag gjorde det. Skulle vilja kalla det mitt årliga julmys, men eftersom att det bara var andra året i rad så tror jag inte det kvalificerar in under termen årlig. Jag har en tendens att alltid överdriva mina bjudningar. Inte så mycket för att jag vill "impa", utan snarare för att jag får ut så mycket av hela processen. Planering, genomförande och förhoppningsvis ett lyckat resultat.

Ni skulle ha sett mig ifjol. Självaste Bree van de Kamp hade imponerats. Jag lovar. Fantastiska små snittar, glögg och Bellinis. Gästerna fick till och med varsin goodiebag med sig när det var dags att pysa hem. Galet! I år körde jag på en mer "Svensson-variant", men ack så uppskattad. Tänkte således förgylla er jul med ett lite "bättre"alternativ på snacks.

Rostade sötsalta nötter
600 g blandade nötter, t ex sötmandel, hasselnötter, valnötter, paranötter och macadamianötter
1 dl pumpafrön
2 msk äggvita
1/2 dl farinsocker
2 msk flingsalt
1 tsk kanel
1 tsk chilipulver

1. Sätt ugnen på 175
2. Blanda nötter och frön med äggvita, socker, salt och kryddor på en plåt
3. Rosta i ugnen i 20 min eller tills nötterna fått fin färg. Rör om efter halva tiden. Låt svalna och servera



6 kommentarer:

  1. Oj. Jag har nog aldrig fått goodiebags av någon. På riktigt. Så himla coolt.

    Du är min matfixaridol. Måste testa receptet! Men hur var snittarna gjorda då?

    SvaraRadera
  2. Ja, du ser...lätt överdriven har jag en tendens att vara ibland :-)

    Jag gjorde även en supergod knäcköverdragen brietårta samt gravlaxsnittar. Mailar gärna lite tips.

    SvaraRadera
  3. Jag känner igen mig i entusiasmen över att få arrangera en bjudning helt efter eget huvud! Sista vi hade kalas hemma så klagade folk nästan över hur många olika sorters kakor vi bakat. Själv älskar jag att gå på bjudningar där folk bakat flera dar i rad! Fast det är ju extremt uttröttande också, så var och en måste ju anpassa ambitionsnivån till orken.

    SvaraRadera
  4. Oj, Så himla synd att jag missade tillställningen! Vi fick dock en himla trevlig kväll på Scharinska och "mord till bords" som var en anorlunda och rolig upplevelse!

    SvaraRadera
  5. Helena: Mord till bords har min kompis också varit med på (och förklarat för undertecknad). Låter jättekul och spännande!!

    SvaraRadera
  6. Helena: Ja, det var supertrevligt. Vi sjöng julsånger såklart. Typiskt att du missat alla våra sångfester.

    En av tjejerna som var på julmyset skulle på "mord till bords" dagen efter. Lät spännande. Du får berätta när vi ses nästa gång.

    SvaraRadera