onsdag 17 december 2008

Städhjälp...på 48 kvadrat?

Jag har tänkt damsuga sedan i måndags, men jag får helt enkelt inte till det. Nu har halva arbetsveckan gått och det är snart dags för helg igen och jag vet ju hur jag är...helgen är min tid...inget utrymme för städning där inte.

Det finns inget som jag anser var sånt slöseri med min tid som just att städa. Jag gillar att ha det fint, men inte så mycket att det gör mig till en "fejjerska". Jag överväger starkt städhjälp, men då jag bara bor i en tvåa på 48 kvadratmeter så känns det lite pinsamt att jag bara i fixar det bättre. Jag är inget "städakuten-fall", men jag skulle helt enkelt vilja se lite lättare på det vardagliga städsysslorna. Så...om det är någon som har nått bra tips på hur jag ska få fram den lilla "fejjerskan" i mig och hur jag ska få städningen till ett mindre hinder så tar jag tacksamt emot tips.

Det blev ingen damsugning idag heller. Har ägnat mig åt mer trevliga göromål. På tal om någonting mer trevligt så kommer här dagens "sista minuten". Här är boken som ger svar på frågorna som du alltid undrat över.

Varför är glas genomskinligt?
Vad drömmer nyfödda om?
Hur kan solen brinna fast det inte finns något syre i rymden?
Varför lyser katters ögon när det är mörkt?
Varför blir man törstig av salt?
Varför ser vi alltid månen från samma sida?




Jag köpte min på Designtorget för drygt 100 kr. I Umeå skulle jag kunna tänka mig att den finns på Pop Shop. Min pappa kommer att få denna i julklapp (lugn, han kan inte ens starta en dator och följatligen inte se detta). Tror han kommer att uppskatta den.


4 kommentarer:

  1. Mm, det är en knivig fråga det där med städning ich städhjälp. Det ju självklart att anlita tjänsteföretag för service av bilen, tvättmaskinen, håret, kroppen etc - så varför dra gränsen just vid städning? Å andra sidan stärker det säkert klassklyftorna att någon annan än en själv städar hemma - "vem städar hos städerskan?". Svårt att välja sida.

    SvaraRadera
  2. Vilket bra julklappstips. Det ska jag komma ihåg.

    Angående städningen så lever jag med exakt samma problem - fast i villa på 150 kvm. Dock har jag hittat ett "städprogram" där man lägger ner ca 10-15 minuter per dag (olika sektioner) och det har faktiskt hjälpt oss en bit på vägen. Lite som att sluta äta godis - man måste bara bestämma sig. Ha ha ha!

    SvaraRadera
  3. I min lägenhet räcker nog 5 min. Jag tycker bara det är så j*kla tråkigt. Måste skärpa mig/Anneli E

    SvaraRadera
  4. Vad gäller städtips har jag tyvärr inga att komma med.... Min egen strategi för tillfället är att hålla sig borta hemifrån så pass mycket att någon annan tagit sig för att städa (och för övrigt även fixat resten av hushålssysslorna). Varken en planerad eller hållbar strategi i längden men den uppskattas just nu när jobbet tagit all tid!

    SvaraRadera