torsdag 11 december 2008

Vad är jag värd?

Det fortbildningsföretag jag ska samarbeta med nästa år undrar vad jag vill ha i ersättning för mina föreläsningar och utbildningar. Usch vad det är svårt att sätta ett pris på sina tjänster!

Det får inte vara för lågt, då är det knappt lönt för mig att resa iväg, och jag vet mitt "prisvärde" (så att säga). Men priset får inte heller vara för högt, då blir kunderna avskräckta.

Hur gör ni andra? Finns det några knep för att bli bättre på att ta betalt för det man gör?

2 kommentarer:

  1. Jag har faktiskt löst detta med "arvode" på ett ganska bra sätt. Jag kollade upp med mitt fackförbund vilka konsultarvoden jag bör ligga på (utifrån utbildning/erfarenhet) och synkade sedan detta mot verkligheten.
    Så nu jag har en bra grundplåt att gå efter. Sen ändrar jag ibland priserna utifrån förutsättningarna och ev. kommande uppgrag.

    Men som sagt, det är lite knepigt detta.

    Ha en trevlig dag!

    //Anneli

    SvaraRadera
  2. Hej Anneli!

    Det är ett bra tips, jag brukar också försöka hålla mig till författarförbundet och journalistförbundets rekommenderade arvoden. Men problemet är att många kunder inte har så god uppfattning om vad det egentligen är de betalar för... (och därmed krävs det skinn på näsan för att stå upp för vad man är värd)

    SvaraRadera